التركيز هو: حصر التفكير في موضوع واحد فقط، والتركيز ليس نتاجاً وليس عملية بل نتاج جانبي -لعملية التفكير العميق.
وهناك وسائل كثيرة يمكنك القيام بها لمساعدة طفلك وتحسين تركيزه نوجزها في التالي :
1* التعاون مع المدرسة
إذا كانت هذه المشكلة تحدث مع طفلك فقط في المدرسة فقد يكون هناك مشكلة مع المدرس في أسلوب شرحه للدرس ، وفي هذه الحالة لابد من مقابلة المدرس ومشاورته ومناقشة المشكلة والحلول الممكنة
2* مراقبة سلوكه بالبيت
إذا كانت هذه المشكلة تحدث مع طفلك في المنزل فقد يكون ذلك رد فعل لضغوط معينه في المنزل ، فإذا لاحظنا تشتت الانتباه أو النشاط الزائد أو الاندفاع " التهور"لدى طفلك وأنت تمر بظروف انفصال أو طلاق أو أحوال غير مستقرة ، فان هذا السلوك قد يكون مؤقتاً ، ويقترح الأخصائيون هنا زيادة الوقت الذي تقضيه مع الطفل حتى تزيد فرصته في التعبير عن مشاعره
3* فحص حاسة السمع :
إذا كان طفلك قليل الانتباه وسهل التشتت ولكن غير مندفع أو كثير الحركة ، فعليك فحص حاسة السمع عنده للتأكد من سلامته وعدم وجود أي مشكلات به وبعمليات الاستماع ، ففي بعض الأحيان رغم أنه يسمع جيدا يحتمل أن المعلومات لاتصل كلها بشكل تام للمخ اي يكون خلل بالادراك السمعي .
4* زيادة التسلية والترفيه
يجب أن تحتوي أنشطة الطفل على الحركة والإبداع ، والتنوع ، والألوان والتماس الجسدي والإثارة فمثلا عند مساعدة الطفل في هجاء الكلمات يمكن للطفل كتابة الكلمات على بطاقات بقلم ألوان وهذه البطاقات تستخدم للتكرار والمراجعة والتدريب
5* تغيير مكان الطفل :
الطفل الذي يتشتت انتباهه بسرعة يستطيع التركيز اكثر في الواجبات ولفترات أطول إذا كان كرسي المكتب يواجه حائطاً بدلاً من حجرة مفتوحة أو شبك
6* تركيز انتباه الطفل
اقطع قطعة كبيره من الورق المقوى على شكل صورة ما وضعها على مساحة أو منطقة تركيز الانتباه أمام مكتب الطفل واطلب منه التركيز والنظر داخل الإطار وذلك أثناء عمل الواجبات وهذا يساعده على زيادة التركيز .
7*الاتصال البصري :
لتحسين التواصل مع طفلك قليل الانتباه عليك دائماً بالاتصال البصري معه قبل الحديث والكلام
8* ابتعد عن الأسئلة المملة
تعود على استخدام الجمل والعبارات بدلاً من الأسئلة فالأوامر البسيطة القصيرة أسهل على الطفل في التنفيذ .. فلا تقل للطفل ألا تستطيع أن تجد كتابك ؟) فبدلاً من ذلك قل له : ( اذهب واحضر كتابك الآن وعد قل له أرني ذلك )
9* حدد كلامك جيداًُ:
يقول د . جولد شتاين .. الخبير بشؤون الأطفال : دائماً أعط تعليمات إيجابية لطفلك فبدلاً من أن تقول لا تفعل كذا ، اخبره أن يفعل كذا وكذا ، فلا تقل ( ابعد قدك عن الكرسي ) وبدلاً من ذلك قل له (ضع قدمك على الأرض ) وإلا سوف يبعد الطفل قدميه عن الكرسي ويقوم بعمل آخر كأن يضع قدميه على المكتبة .
10* إعداد قائمة الواجبات :
عليك إعداد قائمة بالأعمال والواجبات التي يجب على الطفل أن يقوم بها ووضع علامة (صح ) أمام كل عمل يكمله الطفل وبهذا لا تكرر نفسك وتعمل هذه القائمة كمفكرة ، والأعمال التي لا تكتمل أخبر الطفل أن يتعرف عليها في القائمة
11* تقدير وتحفيز الطفل على المحاولة :
كن صبوراً مع طفلك قليل الانتباه فقد يكون يبذل أقصى ما في وسعه فكثيراً من الأطفال لديهم صعوبة في البدء بعمل ما والاستمرار به .
12* حدد اتجاهك جيدا ً ::
خبراء نمو الأطفال ينصحون دائما بتجاهل الطفل عندما يقوم بسلوك غير مرغوب فيه ، ومع تكرار ذلك سيتوقف الطفل عن ذلك لأنه لا يلقى أي انتباه لذلك والمهم هو إعارة الطفل كل انتباه عندما يتوقف عن السلوك الغير مرغوب ويبدأ في السلوك الجيد
13* ضع نظاماً محددا والتزم به :
التزم بالأعمال والمواعيد الموضوعة ، فالأطفال الذين يعانون من مشكلات الانتباه يستفيدون غالباً من الأعمال المواظب عليها والمنظمة كأداء الواجبات ومشاهدة التلفاز وتناول الأكل وغيره ويوصى بتقليل فترات الانقطاع والتوقف حتى لا يشعر الطفل بتغيير الجدول أو النظام وعدم ثباته
14* أعط الطفل فرصة للتنفيس :
لكي يبقى طفلك مستمراً في عمله فترة أطول يقترح الخبراء السماح بالطفل ببعض الحركة أثناء العمل .. فمثلاً: أن يعطى كرة إسفنجية من الخيط الملون أو المطاط يلعب بها أثناء عمله
15* التقليل من السكر
كثير من الأبحاث لا تحذر من السكر كثراً ولكن يرى بعض المختصين أنه يجب على الأباء تقليل كمية السكر التي يتناولها الطفل فبعد تشخيص ما يقرب من 1400 طفل وجد حوالي ثلث الأطفال يتدهور سلوكهم بشكل واضح عند تناولهم الأطعمة مرتفعه السكريات ، وأثبتت بعض البحوث أيضا أن الطعام الغني بالبروتين يمكن ان يبطل مفعول السكر لدى الأطفال الحساسين له .. لذلك إذا كان طفلك يتناول طعاما يحتوي على السكر فقدم له مصدر بروتين كاللبن ،أو البيض ، والجبن
The focus is: Survey of thinking about one topic only, and the focus is not a product and not a process but a product of both sides - to the process of deep thought.
There are many ways you can do to help your child improve his focus can be summed up as follows:
1 * Cooperation with the school
If this problem occurs only with your child in school there may be a problem with the teacher in the style of his explanation of the study, in which case they must meet with the teacher and his consultations and to discuss the problem and possible solutions
2 * control his behavior at home
If this problem occurs with your child at home may be reacting to certain pressures at home, if we noticed dispersion of attention or hyperactivity or impulse "recklessly" with your child and you were experiencing separation or divorce or unstable conditions, this behavior may be temporarily and suggests specialists are here to increase the time spent with the child so as to enhance his chance to express their feelings
3 * check the sense of hearing:
If your child is a little attention and easy dispersion, but not impulsively or more movement, you examine the hearing he has to make sure of the integrity and the absence of any problems with it and conduct the hearing, in some cases, although he can hear the good likely to be information to contact all full of the brain which is a bug awareness, audio .
4 * Increased leisure and entertainment
Must contain the activities of the child's movement and creativity, diversity, color and physical contact, and excitement for example, when helping children in spelling words the child can write the words on the cards by color and these cards are used to repeat, review, and training
5 * change the location of the Child:
A child who distracted his attention can focus more quickly in their duties and for longer periods if the office chair facing the wall instead of a room or open networks
6 * focus the attention of the Child
Cut a large piece of cardboard in the form of an image developed on an area or region to focus attention to the Office of the child and ask him to focus and look inside the window and during the work duties and this helps to increase concentration.
7 * optical communication:
To improve communication with your child a little attention you should always communicate with him before the modern visual and speech
8 * Stay away from boring questions
Back on the use of sentences and phrases rather than simple short questions, orders easier for the child in the implementation .. No less a child can not find your book?) Instead, say to him: (Go and brought your book now promised to tell him show me that)
9 * Select your words well:
Dr. Gold Stein .. Expert on children: Always give positive instructions for your child instead of saying do not do as well, tell him to do such and such, do not say (beyond Addak of the Holy) and instead say to him (Put your foot on the ground), otherwise you will away the child of his feet on the chair and the something else that he was putting his feet on the library.
10 * prepare a list of duties:
You prepare a list of the work and duties that children should be undertaken by tick (true) in front of all the work is supplemented by the child and thus do not repeat yourself and work this list notepad, and the work is not completed Tell the child that it recognizes in the list
11 * assess and motivate the child to try:
Be patient with your child a little attention might be doing everything in its power of the children often have difficulty starting something and continue the practice.
12 * Select your direction well::
Child development experts advise always to ignore the child when the conduct is unwanted, and with the repetition of this will depend on the child because it did not receive any attention for this and what is important is lending all the attention when the child stops unwanted behavior and begins to good behavior
13 * Put a specific discipline and committed to:
Committed themselves to work and deadlines set, children who suffer from attention problems often benefit from the work by the eternal and the Organization serious duties and watching TV and eating and other eating is recommended to reduce the breaks and stop the child does not feel so alter the schedule or the system and non-persistence
14 * Give the child a chance to vent:
In order to keep your child continues in his work a longer period to allow the experts suggest the children some movement at work .. For example: given that the sponge ball of string or colored rubber plays in the course of his work
15 * reduce sugar
Many of the research can not warn of sugar numerous, but the view of some professionals that parents must reduce the amount of sugar, which dealt with the child after the diagnosis of almost 1400 children found about one third of children is deteriorating behavior clearly when eating expensive foods, sugars, and demonstrated some of the research also said that the food-rich protein can negate the effect of sugar in children sensitized to him .. So if your child eats food that contains sugar, he presented him with a source of protein like milk, eggs, cheese